tjolahopp

Nu är vi hemma från vår resa fre-sön. Det har varit skoj! Ni får kolla på andra bloggen för att läsa mer om den (fast inte på en gång för vi har inte skrivit något än haha). Nu sitter jag här med ont i magen utan att veta varför. Erik är i skolan men när han kommer hem ska vi se film och äta chips med guacamole. Som jag tydligen (?!) ska slänga ihop (enligt Erik). Jag har då aldrig gjort detta innan, men får se hur det går. Annars längtar jag väl hem en del, hem till min egna lägenhet med mitt egna kök och min egen toa! Ett kök med en spis är lite lite när det bor mer än tio personer här, vet faktiskt inte ens hur många, eftersom att några av de som jobbar här även bor här. På torsdag fyller Erik år! Fast då går han ju nästan hela dagen i skolan, dålig tajming!
Hejsvej så länge, hoppas ni har det bra! :)
Detta var min kvällsmat, gooott!

14 dar

Ett litet tidsinställt inlägg. Om två veckor ska det blir världens fest här i huset för att fira tre stycken som bor här som då har fyllt år (inkl Erik). Det känns som det kommer bli gaaanska galet med tanke på att 22 personer redan tackat ja på Facebook, 1 kanske och 22 personer till är inbjudna!! Så himla stort är inte detta hus?! Det kommer ju blir intressant i alla fall...
En gammal bild från förra året i början av Spanienvistelsen. Sååå mycket billig alkohol, har inte hunnit kolla priserna här ännu!

16 timmar

Hej alla små barn! Om några timmar åker jag & Erik mot en busscentral här i Lima för att ta en buss på 16 timmar till Arequipa, Perus nästa största stad. (Ja, detta är helt himla sjukt). Där ska vi turista runt, åka om möjligt ännu mera buss till en liten stad som heter Chivay där vi ska bo. Den ligger precis vid världens näst djupaste kanjon (den djupaste ligger också nånstans här i Peru). Vi ska alltså kika på den, hålla utkik efter kondorer, hyra cyklar och åka runt lite, bada i varma källor, kanske kika på rymden i ett observatorium osv. Vill dock inte börja räkna på hur många timmar jag ska sitta i en buss de närmsta dygnen. Men, det måste sägas att det är sjukt billigt att åka långfärdsbuss här. Resan dit kostar ca 70 s/. per person, alltså cirka 175 kr. Då får vi en 16-timmars bussresa inkl. middag och frukost! Får se vad vi hittar på på bussen, förhoppningsvis kan vi ju sova bort 6-7 timmar iaf!

Funderar på om jag ska ta med min systemkamera eller inte, men är inte säker! Hur tråkigt som helst (!) om den blir stulen, men min andra kamera suger verkligen har jag märkt. Batteriet håller inte alls länge, borde ha köpt ett nytt innan jag åkte hit. Menmen, antingen drar jag med systemkameran, som ju också är väldigt jobbig att dra på, eller så får jag dela Eriks kamera.

Hoppas att ni alla där hemma får en jättefin midsommar med fint väder och massa goda jordgubbar! :) Vi kommer tillbaka till Lima på måndag igen!
Plaza de Armas inne i Lima, framför katedralen.

Hejhejhej!

Hejsan svejsan! Den senaste veckan har det hänt lite allt möjligt. Förra fredagen var vi och kikade på en gammal ruinstad som funnits där sedan urminnes tider cirka. I lördags åkte vi in till centrala Lima och kollade lite turistgrejor som t.ex. katedralen och en stor park, letade restaurang i en och en halv evighet, hamnade tillslut på McDonalds, gick till en fontänpark och såg massor häftiga fontäner och åkte sedan hem igen. I söndags gick vi på bio och såg Man of Steel, bra! Det är billigt att gå på bio här, vi såg den i 3D (dyrare) och det kostade 14 soles, = ca 35 kr per person. Sen köpte vi dock en mellanpopcorn och en läsk till, vilket kostade ca 17 soles om jag inte kommer ihåg fel!

Det fanns massor fina fontäner, tyvärr inte upplysta i färg osv som de brukar vara, tydligen hade de ett uppehåll med det tills 15 juli. Så då får vi nog ta och åka dit igen!

Jockey Plaza

Igår eftermiddag och kväll var jag & Erik på Limas (och Perus) största köpcenter. Det var sjukt stort! Och vi var inte ens i hela. Vi köpte saker tills vår vandring såsom byxor och skor. Fikade på Starbucks. Erik klippte sig. Vi åt mat. Sedan såg vi på bio! Allt fanns liksom samlat på ett ställe, smidigt. Filmen var bra! :)

i'm back

Vi bor alltså högst upp i huset, och utanför vårt rum börjar terassen med en gång. För att gå på toa måste man alltså gå utomhus. Tur att det i princip aldrig regnar här, det skulle inte vara så kul. Toaletten är okej, men man får som i Spanien inte slänga toapapper i den, hur jobbigt är inte det?! Väldigt jobbigt. Dessutom har toalettdörren glasfönster (blurrat men ändå) plus att det finns ett fönter där ovandelen liksom saknas. Så det är alltså ett hål ut där jag mest oroar mig för att det ska krypa in något medans jag duschar som sedan ska döda mig.

Nu kom Erik hem från skolan! Ha det bra och hoppas att informationen om vår toalett var väldigt intressant!

Hemma igen

Tjollahopp alla små barn! Nu har vi varit tillbaka i Lima ett par dagar sedan vår resa ute i Peru. Det var till största delen en väldigt bra resa!! Ni kan läsa en del om den och se bilder på min & Eriks blogg :) Först åkte vi i alla fall taxi till en busscentral här i Lima, mitt i natten. När vi nästan var framme kom Erik på att vi inte hade våra pass med oss. Det är obligatorisk när man åker buss och kan vara bra att ha lite när som, så det var bara att vända. Blev en dyr taxiresa! (Inte med svenska mått såklart, ca 100 kr.) Sedan åkte vi buss, och jag hade alltså ingen aning om vart. När man kommer utanför Lima märker man vilket fattigt land det här är. Vi åkte genom många mindre städer där allt var väldigt trasigt, smutsig och allmänt fattigt. Sedan kom vi fram till Paracas! Men det gjorde inte att jag förstod vad vi skulle hitta på i alla fall haha. Det var ett litet ställe där vi besökte en nationalpark och sedan åkte båttur och tittade på massor djur. Håller på att göra världens längsta inlägg om det på vår blogg nu, så titta där för bilder osv :) Orkar faktiskt inte lägga upp alla 19 bilder hör också haha! Nu ska jag gå på toooa. HEJSVEJ

14:57

Tjabbaa! Idag har Erik skolaskolaskola. Jag har duschat, suttit ute på terassen och läst, suttit och kikat på datorn osv. Vid lunch hade Erik en timme ledigt så vi gick till ett vegetariskt matställe och åt. Jag åt en burgare med bröd och små pommes plus sallad för 4 nuevos soles. Det är 10 svenska kronor. Till det drack jag en jättegod nypressad apelsinjuice för 3 soles, ca 7,50 kr. Det är verkligen billigare att äta ute här i Peru, men hittills har vi bara hittat den där restaurangen som har något för mig. Den ligger iaf kanske 5 minuter härifrån så vi lär gå dit igen :)

Hoppas ni har det bra!

Såhär såg apelsinjuicen ut!

Hejhejhej!

Nu har jag varit här tre dagar, och allt är bra :) I söndags gick vi runt och kollade lite i området runt huset, handlade osv. I måndags åkte vi till havet! Det var helt galet att åka micro (minibuss typ), man fick i princip springa av och på, de körde helt galet och trafiken var i allmänhet helt galen. Men havet var fint och vi såg en del surfare, men tyvärr ingen pelikan (som jag ville). Imorgon har Erik sin längsta dag i skolan, så vi får väl se vad jag hittar på då. På fredag ska vi iväg på överraskningsresa! Det är en av Eriks födelsedagspresenter till mig, ska bli jättespännande :D Jag vet ingenting alls, förutom att vi kommer hem på söndag morgon igen! Och då ska vi iväg på studieresa med en av Eriks kurser (som jag och hänger på) ner till en stad som heter Pisco.

Hoppas ni har det bra :) Nu ska jag lägga över bilder till datorn, får se om något är bloggbart!